Letadla

Embraer EMB 110 Bandeirante (portugalsky Scout)

Logo společnosti Embraer
  • kapacita 15 – 21 pasažérů
  • délka: 15,1 metrů
  • rozpětí křídel: 15,4 metrů
  • výška: 4,9 metru
  • plocha křídel: 29,1 m2
  • maximální vzletová váha: 5 900 kg

Výkon letadla

  • rychlost 341 km/h
  • dolet: 1 964 km

Embraer je brazilská společnost vyrábějící tato letadla. V letech 1999 – 2007 šlo o největšího producenta exportující letadla. Mezi všemi výrobci komerčních letadel je na žebříčku na třetím místě hned za společnostmi Boeing a Airbus.

Hlavní sídlo společnosti se nachází v Sao Paulo v Sao José dos Campos. Stejně tak se tu zde navrhují a designují nová letadla. Testovací zařízení je potom v Gaviao Peixoto s dráhou o délce 5 kilometrů, která je třetí nejdelší na světě. Na konci roku 2007 měla společnost celkem 23 770 zaměstnanců.

Boeing

Logo společnosti Boeing

Boeing 737–100

Prvním modelem letadel Boeing 737 byla řada 100. Poprvé jej použila společnost Lufthansa v roce 1965 a nastoupil do pravidelného provozu v roce 1968. Letadlo je nejmenší varianta modelů řady 737 a celkem jich bylo objednáno a doručeno 30 kusů. Originální prototyp je nyní součástí expozice muzea letectví (Museum of Flight) v Seattle.

Boeing 737–700

První protyp série nové generace byl použit společností Southwest Airlines a objednán v listopadu 1993. Nový model vycházel z původního Boeing 737–300 a mezi lidi se dostal v roce 1998. Nahradil řadu modelů 737–300 a také přímého konkurenta A319. Typický počet sedadel o celkovém počtu 132 pasažérů je možné v ekonomické variantě rozšířit až na 149 cestujících.

  • 737–700C – je modifikovatelná verze, která umožňuje změnit letadlo pro přepravu cestujících na dopravní letadlo (po vyjmutí sedadel). Hlavním zákazníkem tohoto modelu byla americká armáda a byl používaný americkou armádou jako náhrada za letoun C-9B Skytrain II.
  • 737–700ER – je kombinovaná verze, která spojuje trup letadla z modelu 737–700 a křídla a podvozek z varianty 737–800. Díky tomu je schopný doletu až 10 205 km se 126 cestujícími na palubě letadla.

Boeing 737–800

Letoun Boeing 737–800 je zkrácená verze 737–700 a nahrazuje model 737–400. Vyplnil mezeru modelů McDonnell Douglas MD-80 a MD-90, po sloučení společnosti Boeing a McDonnell Douglas. Do provozu byl nasazen v roce 1998, umožňuje přepravu až 162 cestujících ve dvou třídách nebo 189 cestujících v jedné třídě. Je přímým konkurentem modelu A320. Mnoho amerických leteckých společností tímto modelem nahradilo stárnoucí Boeing 727–200.